پنجشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : 36
سیتی‌بانک انگلیس در تازه‌‌‌‌ترین گزارش خود چشم‌‌‌‌‌انداز قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال را برای سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ میلادی به ‌‌‌‌دلیل نگرانی از مازاد عرضه کاهش داد.
پیش‌بینی سیتی بانک درباره بهای نفت
سیتی‌بانک در پی نگرانی‌ها از عرضه بیش از حد نفت در بازارهای جهانی، پش‌‌‌‌بینی خود درباره قیمت نفت‌خام شاخص برنت دریای شمال در سال‌۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ را کاهش داد و اعلام کرد انتظار می‌رود قیمت‌ها در سال‌۲۰۲۴ میلادی بالای ۷۰‌دلار برای هر بشکه باقی‌بماند، زیرا اعضای ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌‌‌‌پلاس) تلاش دارند بازارهای جهانی نفت را متعادل نگه دارند.

سیتی پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت‌خام شاخص برنت در سال‌۲۰۲۴ را با یک‌دلار کاهش، ۷۴‌دلار به ازای هر بشکه اعلام کرد و پیش‌بینی‌‌‌‌اش برای سال‌۲۰۲۵ را با ۱۰دلار کاهش به ۶۰‌دلار برای هر بشکه رساند. سیتی‌بانک معتقد است ملاک‌های اساسی بازار ملایم‌‌‌‌تر و نبود اختلال‌‌‌‌های عمده در عرضه، به کاهش تولید اوپک‌‌‌‌پلاس در سه ماه نخست ۲۰۲۴ و ادامه آن برای کل سال‌جاری میلادی منجر می‌شود و به‌نظر می‌آید آنها در نیمه دوم سال‌۲۰۲۵ تسهیل کاهش عرضه را آغاز کنند. شماری از اعضای اوپک‌‌‌‌پلاس متعهد شده‌اند برای سه ماه نخست سال‌۲۰۲۴ به‌‌‌‌طور داوطلبانه افزون بر رقم‌‌‌‌های پیشین و توافق کاهش عرضه موجود، روزانه ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه دیگر از تولید خود بکاهند. این بانک اعلام کرد با فرض اینکه اوپک‌‌‌‌پلاس کاهش تولید را در نیمه دوم سال‌۲۰۲۵ کاهش دهد، احتمال دارد بازارهای جهانی نفت به‌‌‌‌طور میانگین به یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار بشکه عرضه مازاد  بازگردد.
موسسه مشاوره‌ای وود مکنزی نیز پیش‌بینی کرد؛ تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ میلادی روزانه ۲‌میلیون بشکه‌‌‌‌ افزایش یابد. این موسسه در گزارشی اعلام کرد که انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال‌۲۰۲۴ میلادی حدود ۲‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد و چین بیش از ۲۵‌درصد از این افزایش را به خود اختصاص می‌دهد. این موسسه مجموع تقاضای جهانی نفت‌خام را برای سال‌۲۰۲۴ میلادی ۱۰۳‌میلیون و ۵۰۰‌هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرد و برآوردها حکایت از آن دارد که بخش عمده‌ای از رشد تقاضای نفت در نیمه دوم سال‌جاری میلادی خواهد بود. آلن گلدر، معاون ارشد تحقیقات این موسسه در این‌باره گفت: این موضوع با بهبود رشد اقتصادی و کاهش نرخ بهره تقویت خواهد شد.
وودمکنزی اعلام کرد: انتظار می‌رود عرضه نفت از رشد تقاضا عقب بیفتد، زیرا اوپک‌‌‌‌پلاس باعث کند‌شدن روند رشد تولید در سال‌۲۰۲۴ میلادی می‌شود، اگرچه اعضای این ائتلاف اعلام کرده‌اند که می‌توانند بدون محدودیت تولید به سمت مازاد عرضه حرکت کنند، به‌ویژه اگر رشد تقاضا کمتر از انتظارها باشد. بر اساس نظرسنجی رویترز، برخی تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که رشد اقتصادی ضعیف بر بازارهای نفت تاثیر می‌گذارد و تقاضا را محدود و قیمت‌‌‌‌‌ها را در سال‌جاری میلادی حدود ۸۰‌دلار به ازای هر بشکه نگه می‌‌‌‌دارد. اوپک در ماه دسامبر سال‌۲۰۲۳ میلادی با افزایش تولید روزانه ۷۰۰‌هزار بشکه‌‌‌‌ای نسبت به ماه نوامبر در مجموع روزانه ۲۷‌میلیون و ۸۸۰‌هزار بشکه نفت‌خام تولید کرد، درحالی‌که تولید اعضای این سازمان نسبت به دوره مشابه سال‌۲۰۲۲ میلادی بیش از روزانه یک‌میلیون بشکه کاهش نشان می‌دهد. https://safireenergy.ir/vdcei.8xjjh8pbb9.html
منبع : شانا
نام شما
آدرس ايميل شما