يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : 1491
به گفته یک کارشناس انرژی، با فروش نفت دیگران را به خودمان وابسته می‌کنیم و این از نظر سیاسی و امنیتی به نفع ماست، توسعه روابط با دیگر کشورها و افزایش فروش نفت و گاز اقدام مهمی است که در خنثی‌سازی تحریم‌ها مؤثر است.
رشد منافع سیاسی و امنیتی کشور با دیپلماسی فعال انرژی‌
دولت سیزدهم در راستای خنثی‌سازی تحریم‌ها در زمینه فروش نفت و گاز به اعمال سیاست‌هایی مبادرت کرد.
اعمال دیپلماسی فعال انرژی در منطقه، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهامداری در پالایشگاه‌هایشان و تمرکز بر توسعه زنجیره ارزش محصولات از جمله این سیاست‌هاست.
از طریق به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی توانستیم به فروش نفت کشور به پالایشگاه‌های کوچک در شرق آسیا و کشورهایی مانند چین مبادرت کنیم.
در منطقه نیز به تنش‌زدایی با کشورهای همسایه پرداختیم و بستری برای فروش نفت و گاز خود به آن ها، سوآپ گاز از ترکمنستان و از سر گیری احداث خط لوله صلح توسط پاکستان به وجود آوردیم.
به گفته کارشناسان، سیاست‌های فعال وزارت نفت در نهایت به نتیجه مورد نظر ختم شد؛ این سیاست ها بود که رشد اقتصادی 5.4 درصدی را میسر کرد و وضعیت اقتصادی کشور را بهبود داد.
به طور کلی، کشورهای تحت تحریم راه‌هایی را برای مقابله با تحریم‌ها در پیش می‌گیرند، دولت سیزدهم نیز در صدد خنثی‌سازی تحریم ها برآمد. 
دانش‌بنیان‌ها در این روند بسیار کمک کننده بودند، به نحوی که به تأمین صنایع نفت و گاز کشور به اقلام راهبردی کمک شایانی کردند و زمینه را برای اتکا به خودمان فراهم کردند.
در توسعه زنجیره ارزش محصولات نفت و گاز خوب عمل نکرده‌ایم‌
مصطفی سعیدی، کارشناس انرژی در خصوص سیاست‌های ‌اخیر وزارت نفت در زمینه اعمال سیاست‌هایی به منظور توسعه زنجیره ارزش محصولات، به فارس گفت: باید به این مسئله دقت داشته باشیم که توسعه زنجیره ارزش محصولات در صنایع نفت و گاز به خوبی در کشورمان پیش نرفته است به طوری که الان شاهد فعالیت شرکت‌های بسیاری در حوزه پتروشیمی هستیم که خام فروش هستند، به این معنا که به تولید و صادرات محصولات در سطوح اول می پردازند. 
وی ادامه داد: هر نوع سیاست‌ که در راستای توسعه زنجیره ارزش محصولات باشد و به تولید محصولات نهایی در صنایع نفت و گاز منجر شود، مثبت ارزیابی می‌شود و برای کشور سودمند است.
سعیدی گفت: دیدگاهی که وجود دارد این است که حتی الامکان به فروش گاز به کشورهای دیگر اقدام کنیم، از این طریق از یک طرف درآمد کسب می‌کنیم و از طرف دیگر، دیگران را به خودمان وابسته می‌کنیم و این موضوع به لحاظ سیاسی و امنیتی به نفع ماست.
وی تصریح کرد: احتمالاً کشورهایی که به لحاظ انرژی به ما وابسته هستند، در موضوعات سیاسی و امنیتی نیز همگرایی بیشتری با ما خواهند داشت. 
وی ادامه داد: در خصوص دیپلماسی انرژی در حوزه افزایش فروش نفت و گاز کشور، علاوه بر مسائل مربوط به انرژی و گسترش بازار ایران، موضوعات ژئوپولتیک، سیاسی و امنیتی نیز مطرح است.
به گفته سعیدی با فروش نفت به دیگر کشورها، دیگران را به خودمان وابسته می‌کنیم و این موضوع به لحاظ سیاسی و امنیتی به نفع ماست؛ توسعه روابط با دیگر کشورها و افزایش فروش نفت و گاز به دیگران اقدام بسیار مهمی است که زمینه‌ای برای خنثی‌سازی تحریم‌ها نیز است.
سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اقدامی مثبت در دیپلماسی انرژی
این کارشناس انرژی اضافه کرد: صادرات خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها سیاست بسیار درستی است که وزارت نفت به اجرا گذاشته است، این سیاست مزیت‌های زیادی برای کشور دارد که از آن جمله می‌توان به اشتغال‌زایی برای متخصصان داخلی کشور و افزایش درآمدهای ارزی اشاره کرد. 
وی ادامه داد: به کشورهای دیگر از جمله ونزوئلا صدور خدمات فنی و مهندسی داشته‌ایم که اقدام مثبتی محسوب می‌شود، سهامداری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی در ازای ارائه خدمات به کشورهای دیگر اقدام خوبی است.
  https://safireenergy.ir/vdcg.y9qrak9tqpr4a.html
نام شما
آدرس ايميل شما