چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب : 2347
دولت سیزدهم با استفاده از ایجاد ظرفیت‌های تازه برای صادرات نفت مانند حضور در بازارهای ناشناخته و پالایشگاه‌های فراسرزمینی سعی کرد صادرات نفت را افزایش دهد.
افزایش ظرفیت تولید نفت ایران به ۴‌میلیون بشکه
برای تامین نفت مورد‌نیاز برای صادرات نیز افزایش تولید نفت‌خام در دستور کار قرارگرفت. اوجی گفت که تولید نفت ایران در ابتدای دولت سیزدهم روزانه ۲.۱میلیون بشکه بود و اکنون به روزانه ۳.۶میلیون بشکه رسیده که نشان‌دهنده رشدی بیش از ۶۰درصد است. ظرفیت تولید نفت ایران تا پایان امسال به روزانه ۴‌میلیون بشکه می‌رسد؛ در واقع وزارت نفت دولت سیزدهم، افزون بر افزایش تولید هدف‌گذاری‌‌‌‌‌‌شده، ریل‌‌‌‌‌‌گذاری استمرار جهش تولید نفت ایران را نیز انجام داده‌است تا رشد اقتصادی کشور که قرار است به ۸درصد برسد، متوقف نشود. ارزش صادرات نفت و میعانات گازی و دیگر فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران نیز از ۱۰‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون دلار در سال‌۱۳۹۸ به ۳۶‌میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۲ رسید.

به‌عبارت دیگر، در این زمینه رشد ۳.۵برابری داشته‌است. دولت سیزدهم توانست با تکیه بر توان داخلی بدون آنکه منتظر شرکت‌های خارجی برای تامین سرمایه یا فناوری بماند، تولید نفت و گاز را افزایش دهد، ظرفیت پالایشی کشور را بیشتر کند و جهش تولید را در محصولات پتروشیمی رقم بزند؛ دستاوردی که به‌عنوان میراثی گرانبها برای دولت چهاردهم به یادگار خواهد ماند تا مسیر پیشرفت کشور با موتور محرکه صنعت نفت با دست‌‌‌‌‌‌انداز روبه‌رو نباشد. به‌‌‌‌‌‌واسطه همین‌رویکرد بود که صنعت نفت توانست در دولت سیزدهم از رشد منفی اقتصادی به رشدی بیش از ۲۰درصد در سال‌۱۴۰۲ دست‌یابد.از سوی دیگر نیز جهش صادرات ۳برابری نفت‌خام و میعانات گازی کشور و دستیابی به رکورد بالاترین حجم صادرات از سال‌۱۳۹۷، رشد ۲۳درصدی (معادل ۶.۵میلیون ‌تن در سال) صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌۱۳۹۹ و ثبت رکورد ۱۷‌میلیارد دلاری صادرات محصولات پتروشیمی در سال‌۱۴۰۱ محقق شده‌است. مجموع این اقدام‌ها سبب شد رشد ۲۷۵درصدی وصول درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت‌خام و میعانات ‌‌‌‌‌‌گازی در سال‌۱۴۰۲ نسبت به سال‌۱۳۹۹ و وصول درآمدهای حاصل از صادرات گاز از یک‌میلیارد دلار در سال‌۱۳۹۹ به ۴.۷میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۰، ۸‌میلیارد دلار در سال‌۱۴۰۱ و نیز وصول ۲.۶میلیارد دلار مطالبات معوق از عراق مربوط به صادرات گاز در دولت گذشته محقق شود.  اینکه دولت سیزدهم می‌دانست رشد اقتصادی از مسیر افزایش تولید محقق خواهد شد، با توجه به سهم نفت در اقتصاد ایران، نیمی از رشد اقتصادی کشور در این سه سال‌مربوط به رشد حاصل از گروه نفت و گاز بوده‌است.
  https://safireenergy.ir/vdch.knit23nxqftd2.html
منبع : شانا
نام شما
آدرس ايميل شما