دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۴
کد مطلب : 2318
رشد بالای اقتصادی بخش نفت در کشور و افزایش تولید و صادرات نفت در کنار توجه به نیروی انسانی، ازجمله دستاوردهای مهم وزارت نفت در سه سال اخیر بوده که نتایج مطلوبی برای کشور در پی داشته است. آن‌گونه‌ که گزارش و اظهارات مکرر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشان می‌دهد، عملکرد این وزارتخانه و تأثیر آن در کسب موفقیت‌های خیره‌کننده در حوزه‌های مختلف از جمله ارتقای رشد اقتصادی، همچنین مباحث زیست‌محیطی به‌هیچ‌وجه قابل انکار نیست.
صنعت نفت مانند اسب زین‌شده و آماده جهش، تحویل دولت بعد می‌شود
در آغاز فعالیت دولت سیزدهم، جایگاه تولید و صادرات نفت ایران با اهداف پیش‌بینی‌شده آن روزها، ازجمله برنامه‌های توسعه‌ای کشور فاصله داشت. وزارت نفت توانست با تدوین برنامه‌هایی در حوزه افزایش تولید و صادرات نفت، فاصله‌ها را تا حد بسیاری کاهش دهد.

این گزارش به بهانه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی و به‌طور مشخص هم‌زمان با آغازبه‌کار کمیسیون انرژی، نگاهی به اهمیت و سطح همکاری‌های سازنده نمایندگان مجلس شورای اسلامی با مدیران و تصمیم‌سازان صنعت‌ نفت، از زبان برخی نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دارد.

از افزایش تولید و صادرات تا گسترش دیپلماسی انرژی

رمضانعلی سنگدوینی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی می‌گوید:  در این سه سال هم تولید و هم صادرات نفت افزایش یافت، همچنین میعانات گازی بدون مشتری و شناور روی آب را صفر شد و با استفاده از دیپلماسی قوی انرژی، موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی را اجراییشد.

توسعه میدان گازی فاز ۱۴ پارس جنوبی به‌دست متخصصان ایرانی، بهره‌برداری از فاز ۲ پالایشگاه آبادان، گازرسانی به شهرها و روستاهای کشور و سوخت‌رسانی مستمر در سرمای سخت زمستان‌های گذشته، از اقدام‌های بزرگ در طول این سه سال برای صنعت نفت و گاز کشور بوده است.

شکستن حد نصاب گازرسانی

نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: امروز ۹۸درصد شهرهای کشور و ۸۸درصد روستاها گازرسانی شده‌اند، رکوردی که در هیچ‌جای دنیا وجود ندارد. صنعت نفت به هرجای این کشور پا گذاشته، گازرسانی به آن در اولویت بوده است. به عبارت دیگر، اگر بخواهیم در یک جمله عملکرد و چشم‌انداز این مجموعه راهبردی و پیشران اقتصادی کشور را توصیف کنیم، می‌توانیم بگوییم صنعت نفت مانند اسب‌ زین‌شده و آماده جهش، تحویل دولت بعد می‌شود.

مدیریت بحران‌ها در وزارت نفت عالی بود

نخعی یادآور می‌شود: حملات سایبری به سامانه هوشمند سوخت یکی از چالش‌هایی بود که می‌توانست هر سازمانی را تا مدت‌ها زمین‌گیر کند، اما خوشبختانه مدیریت این چالش‌ها از سوی وزارت نفت به بهترین شکل ممکن انجام شد.

توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و اعتماد به توان سازندگان داخلی

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: افزایش تولید و صادرات نفت کشور، مهار گازهای مشعل و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام در حوزه نفت و گاز و همچنین افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها، به‌دلیل اعتماد وزارت نفت به توان داخل و استفاده از ظرفیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان داخلی جامه‌ عمل پوشید.

او می‌افزاید: تولید و صادرات نفت در این مدت افزایش یافت، دیپلماسی انرژی تقویت شد و حتی توانستیم موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی را احیا کرده و صادرات خدمات فنی و مهندسی در بخش نفت و گاز را افزایش دهیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس همچنین بیان می‌کند: وزارت نفت در زمینه جمع‌آوری گازهای مشعل اقدام‌های ماندگاری انجام داد و تنها در سال ۱۴۰۲، ۱۳ میلیون مترمکعب گاز مشعل را جمع‌آوری کرد؛ گازهایی که سبب آلودگی مناطق جنوبی و شهرهای نفت‌خیز می‌شد و مهار آن برای ما و مردم همجوار مناطق نفتی به آرزو تبدیل شده بود. این اقدام، طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده طی سال‌های آینده به حد نصاب قابل‌ توجهی خواهد رسید.

یوسفی می‌گوید: تولید بنزین با اعتماد به توان داخلی و تلاش وزارت نفت برای تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس افزایش یافت؛ این یعنی خلق ثروت و نگاه به درون و اینکه می‌توانیم مشکلات کشور را با توجه به ظرفیت نخبگان داخلی و جوانان و پیشکسوتان حل کنیم که اوجی در این کار بسیار موفق بود. https://safireenergy.ir/vdcf.yd0iw6dmcgiaw.html
منبع : شانا
نام شما
آدرس ايميل شما