سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۱۹
کد مطلب : 2026
کارشناس حوزه انرژی گفت: اقدامات دولت سیزدهم در توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت به کمک دانش‌بنیان‌ها و ورود به بازارهای هوشمند، موجب شد تا تجارت نفتی ایران از ۳۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون بشکه در روز برسد.
توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت به کمک دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم
فروزان عبداللهی اظهار کرد: به اعتقاد برخی کارشناسان در حال حاضر تنها پیشران اقتصادی کشور که سریع و با بازدهی لازم می‌تواند بهره‌برداری شود، منابع نفت و گاز است و اگر ما می‌توانستیم اقتصاد کشور را مستقل از درآمدها و عایدی نفت و گاز اداره کنیم، ایده‌آل بود، اما در شرایط فعلی حداقل باید از این مسیر در جهت تقویت اقتصاد ملی استفاده کنیم، حال باید پرسید که آیا لازم است کشوری که منابع نفت خوبی دارد این وابستگی را قطع کند؟

وی افزود: زمانی که هر کشوری به صادرات تک‌محصولی وابستگی داشته باشد، دچار مشکلات متعددی می‌شود، اما ایران با وجود منابع نفت وسیع باید در کنار استفاده از این منابع از درآمد نفت و گاز به توسعه صنایع دیگر کشور کمک کند و نگاه جامع به این منابع لایزال کشور داشته باشیم.

کارشناس حوزه انرژی ادامه داد: بهترین راه این است که منابع ارزی حاصل از صادرات نفت به حساب صندوق توسعه ملی واریز شود و صندوق بتواند به بخش‌های غیردولتی تسهیلات اعطا کند تا زیرساخت‌های کشور از این طریق بهبود پیدا کند و مردم شاهد افزایش تولید منطقی در کشور باشند.

عبداللهی عنوان کرد: در کشور نباید نگاه صادراتی خام‌فروشی و تک‌محصولی داشته باشیم و با توجه به افت چاه‌های نفت در سراسر دنیا در آینده نزدیک، باید برنامه جامع و استفاده صحیح از این منابع را داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازار جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۴ تلاطم قابل توجهی ندارد، افزود: به‌رغم رخدادهای سیاسی در سال‌های گذشته که قادر به تأثیر روی بازار نفت بود، اما قیمت نفت متأثر از این حوادث نبود و با تمهیداتی از سوی کشورهای مصرف‌کننده نفت، قیمت نفت در حالت تعادل نسبی قرار دارد، همچنین آسیای جنوب شرقی که بزرگترین مصرف‌کننده نفت خاورمیانه است با سیاست‌های مناسب در تلاش برای تعادل نسبی این بازار است.

کارشناس حوزه انرژی گفت: برخلاف باور عموم تحریم‌ها بر بازار ایران و روسیه که جزو کشورهای صادرکننده نفت هستند تأثیر قابل توجهی نگذاشته است و همچنان مشتریان خود را حفظ کرده‌اند.

عبداللهی تصریح کرد: ایران با توجه به منابع غنی نفت و گاز و راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی می‌تواند جایگاه برتری در بازار انرژی داشته باشد، اما نیاز به برنامه مناسب، به‌روز و جامع دارد.

کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به دیپلماسی انرژی داشت، عنوان کرد: دولت شهید رئیسی توانست با احیای روابط خود با کشورهای همسایه، سکان‌دار این موضوع باشد، به عنوان مثال از سرگیری سوآپ گازی با ترکمنستان بخشی از ناترازی کشور را جبران می‌کند و گستره ارتباط با کشورهای همسایه را افزایش می‌دهد، به‌طوری که امکان هاب انرژی شدن را برای ایران فراهم کند.

وی گفت: اقدامات دولت سیزدهم در توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت به کمک دانش‌بنیان‌ها و ورود به بازارهای هوشمند، موجب شد تا تجارت نفتی ایران از ۳۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون بشکه در روز برسد. https://safireenergy.ir/vdcb.5b5urhbg0iupr.html
منبع : پردیسان آنلاین
نام شما
آدرس ايميل شما