چهارشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب : 1963
نماینده مجلس دوازدهم با اشاره به توسعه زنجیره ارزش نفت و پالایش گفت: با افزایش سودآوری توانستیم ظرفیت روزانه پالایش نفت خام را ۲۷۰ هزار بشکه افزایش دهیم.  
لزوم جذب سرمایه‌به صنایع نفت
محمد صالح جوکار در خصوص سیاست‌های دولت سیزدهم در حوزه انرژی و افزایش ۲۷۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت پالایش نفت خام در کشورمان اظهار کرد: همگی می‌دانیم که هر چقدر بتوانیم در این زمینه کارهای بیشتری انجام دهیم و به صدور محصولات بپردازیم، این تکمیل زنجیره ارزش به نفع مردم است. یکی از راهبردی‌ترین اقدامات دولت شهید رئیسی در زمینه توسعه زنجیره ارزش نفت خام و پالایش نفت خام کشور در خارج و داخل خاک ایران بوده است که در زمینه پالایشگاه‌های داخلی، توانستیم ظرفیت روزانه پالایش نفت خام را ۲۷۰ هزار بشکه افزایش دهیم و این اقدام در ادامه سیاست‌های مهم دولت در راستای افزایش سودآوری برای کشور بوده است.

لزوم جذب سرمایه‌ها به صنایع نفت و گاز


وی در خصوص جذب سرمایه‌ها به صنایع نفت و گاز کشور که به ۲۸. ۵ میلیارد دلار در دولت سیزدهم رسید، خاطرنشان کرد: همین که گارد وزارت نفت باز شد و اجازه داد که سرمایه‌گذاران خصوصی در حوزه نفت وارد شوند، اتفاق خوبی رخ داده است. حتی زمینه برای ورود برخی شرکت‌های خارجی بر اساس توافقات عادلانه در حوزه نفت و گاز کشور فراهم شد که موضوع مهمی است.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: روش‌های مختلفی برای جذب سرمایه‌های مردم وجود دارد. به طور مثال، می‌توانیم با ارائه سهام به مردم و تخصیص سود متناسب با تورم به آن‌ها به جذب سرمایه‌های خرد مردمی بپردازیم و از این ظرفیت استفاده کنیم.

دنیای امروز به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند


جوکار گفت: دنیای امروز به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کرده و در حال فاصله گرفتن از سوخت‌های فسیلی هستیم. کشور ما نیز شرایط خوبی برای بهره‌برداری از انرژی‌های پاک دارد. به طور مثال، موقعیت جغرافیایی کشور به ما این اجازه را می‌دهد که در سطح بالایی از انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اولین اقدامات و ابتکارات در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در برنامه ششم توسعه دنبال و یک سری نیروگاه‌ها با قدرت پایین احداث شد. از این طریق توانستیم اشتغال ایجاد کنیم و سطح درآمدی بسیاری از خانواده‌ها را افزایش دهیم.

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: الان بحث‌هایی در مورد نیروگاه‌های تجمیعی مطرح است. به طور مثال، برای روستاهایی که ۲۰ خانوار دارد از این مدل نیروگاه‌ها با ظرفیت ۵ الی ۱۰ مگاوات استفاده می‌کنیم و بهره‌اش را مردم همان روستا می‌برند.

جوکار گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد و روندهایی در این زمینه به وجود آمد. برای برخی صنایع که انرژی زیادی استفاده می‌کنند، احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفت. این یک بحث جدید بود.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر که در حال آماده‌سازی هستند و در دولت سیزدهم ریل‌گذاری‌های اولیه آن‌ها صورت گرفت، در آینده ثمرات خوبی برایمان خواهند داشت.

گسترش تعاملات با همسایگان در حوزه انرژی

عضو مجلس دوازدهم شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی هم در زمینه گسترش تعاملات با همسایگان در حوزه انرژی به اجرا گذاشته شد. طی سالیان گذشته همواره تلاش دشمن بر این بوده است که ایران را به کشوری منزوی تبدیل و ارتباطش را با خارج از مرزهایش قطع کند.

جوکار گفت: سیاست‌های فعال دولت سیزدهم در حوزه انرژی باعث شد که نقشه دشمن برای منزوی کردن ایران با شکست مواجه شود. دولت شهید رئیسی با تلاش توانست از سر گیری واردات گاز از ترکمنستان را عملیاتی و عراق را به عنوان یکی از مشتریان گازی کشور حفظ کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی اقدامات مثبتی در حوزه انرژی انجام داد که از آن جمله می‌توان به استفاده از دستاوردهای دانش بنیانی، صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها و سهام‌داری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی اشاره کرد.

 انرژی به عنوان مهم‌ترین بخش اقتصاد کشور طی سال‌های گذشته تحت تحریم‌های شدید قرار داشت. دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی، خنثی‌سازی تحریم‌ها را در دستور کار قرار داد. به این ترتیب، سیاست‌گذاری‌هایی همچون استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور به منظور رفع نیازهای صنایع به اقلام راهبردی در دستور کار قرار گرفت. این سیاست از جوانب مختلف برایمان سود داشت.

سیاست دیگری که در دولت سیزدهم به شدت پیگیری شد، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و جذب سرمایه‌ها بود. در این دولت، انحصار شرکت ملی نفت برای انجام پروژه‌های مربوط به توسعه میادین شکسته شد و به جذب سرمایه‌ها از بخش خصوصی مبادرت کردیم.
به زعم کارشناسان، هر چقدر مقاومت وزارتخانه‌ها در زمینه عدم واگذاری امور به بخش خصوصی شکسته شود، به نفع کشور است. در همین راستا، شاهد هستیم که وزارت نفت بیشترین استفاده را از سرمایه‌های بخش خصوصی داشت.

به زعم بسیاری، نقطه تمایز دولت سیزدهم با دیگر دولت‌ها در این بود که نگاه را از غرب به شرق و از خارج به داخل معطوف کرد. در دولت شهید رئیسی، ایده‌های انقلاب و اقتصاد مقاومتی در عمل مورد استفاده قرار گرفت و اتکا به خود و خودباوری مدنظر بود.

بر اساس رویکرد شهید رئیسی، استفاده از هر فرصتی برای فروش نفت خام، افزایش تولید و توسعه زنجیره ارزش محصولات ضروری بود. در همین راستا، گسترش تعاملات با کشورهای همسایه با شدت پیگیری می‌شد.
  https://safireenergy.ir/vdca.in6k49noe5k14.html
منبع : راه دانا
نام شما
آدرس ايميل شما